Informatie inwinnen

Het is verstandig om zo breed mogelijk advies in te winnen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • uw zorgverzekeraar: wat kan deze voor u betekenen bij de aanschaf van hulpmiddelen? Hoe lopen bij de zorgverzekeraar de aanvraagprocedures en wat zijn de vergoedingen?;
  • de ergotherapeut/revalidatiecentra: wat adviseren zij op basis van hun specifieke deskundigheid en multidisciplinaire behandeling?;
  • Thuiszorg/kruisvereniging: bij de thuiszorg kunt u hulpmiddelen lenen en huren voor een bepaalde periode. U kunt er ook kleinere zaken, zoals wc-ophogers en aangepast bestek, kopen. Het assortiment van deze winkels is echter beperkt;
  • lotgenoten: u kunt bij een lotgenoot informeren hoe hij/zij een specifiek probleem heeft aangepakt en navragen welke hulpmiddelen in de praktijk soelaas bieden;
  • Vilans verstrekt allerlei informatie over hulpmiddelen en geeft nuttige tips voor de aanschaf en het onderhoud van veel verschillende hulpmiddelen;
  • de Helpdesk Hulpmiddelen van Spierziekten Nederland geeft voorlichting over hulpmiddelen. De Helpdesk Hulpmiddelen geeft géén advies over de financiële aspecten van een voorziening. Met vragen over de Wmo kunnen leden van Spierziekten Nederland terecht bij de sociaal consulenten. De relevante adressen en telefoonnummers staan achterin het ledenmagazine Contact;
  • beurzen op het gebied van hulpmiddelen (bijvoorbeeld Support en Medica).

Naar overzicht Hulpmiddelen

Gepubliceerd op 30 juli 2012, laatst gewijzigd op 10 november 2017

Bewaar als PDF Printen