Hoe zat het ook alweer? Op 1 oktober 2002 is er een nieuw contract gesloten tussen de overheid en Traxx. In dit contract is vastgelegd dat Traxx alleen verantwoordelijk is voor vervoer over afstanden van meer dan 5 OV-zones. Bij dit contract werd uitgegaan van het Wvg-protocol van maart 2002. In het protocol staat dat de gemeenten verantwoordelijk zijn voor het vervoer over de eerste 5 zones van het openbaar vervoer, gerekend vanaf de kern van de gemeente. In de praktijk blijkt echter dat veel gemeenten nog steeds vinden dat hun zorgplicht tot de gemeentegrenzen beperkt is. Dit leidde per 1 oktober 2002 direct tot problemen, omdat Traxx op basis van het nieuwe contract weigerde het vervoer te verzorgen dat over meerdere gemeentegrenzen ging, maar minder dan 5 zones bedroeg. Gemeenten weigerden, in strijd met het protocol, op hun beurt vervoer te verzorgen dat over de gemeentegrens ging. Een chaotische situatie, derhalve.
Als noodoplossing is er, na bemiddeling door de CG-raad, nu voor gekozen dat Traxx tot 1 januari 2003 op de oude voet doorgaat. Het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat de gemeenten per 1 januari 2003 hun vervoerssystemen zo hebben ingericht dat zij ook daadwerkelijk in staat zijn om het vervoer over de eerste 5 zones te verzorgen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft daarom ook spoedoverleg aangevraagd met de staatssecretaris vanVWS. Het is afwachten of dit overleg enige duidelijkheid zal opleveren.
Wat in het vorige artikel niet goed werd vermeld is dat in het nieuwe contract van Traxx wel een andere wijziging heeft plaatsgevonden.Traxx heeft bedongen dat zij niet meer verplicht zijn de assistentie op de 16 grote stations aan te bieden. De ´eigen´ perronassistentie die Traxx hiervoor beschikbaar had schijnt zeer kostbaar te zijn uitgevallen. Dit waarschijnlijk omdat deze assistentie relatief weinig werd gebruikt. Een aanzienlijk deel vande Traxx-ritten gaat toch van deur-tot-deur, zonder gebruikmaking van de trein. Er is, ook eerder al, geprobeerd om met de perronassistentie van de NS afspraken te maken over samenwerking, maar dit is niet gelukt. In de praktijk zullen Traxx-reizen waarschijnlijk uitsluitend nog per Connexxion-bus van deur-tot-deurzijn. De VSN vreest dat dit nadelige effecten zal hebben op de, toch al beperkte, capaciteit van Traxx.
Naast het bovenstaande, heeft er nog korte tijd onduidelijkheid bestaan over de verantwoordelijkheid voor het vervoer over korte afstanden voor mensen die tijdelijk buiten hun eigen gemeente verblijven (bijv. in geval van familiebezoek of vakantie) en vanuit hun tijdelijke adres vervoerd dienen te worden. Het ministerie heeft nu echter duidelijk gemaakt dat dit vervoer tot de verantwoordelijkheid van Traxx blijft behoren.
De VSN vindt het onacceptabel dat er over zo´n belangrijk onderwerp als het gehandicaptenvervoer bij alle partijen zoveel onduidelijkheid kan bestaan. Het lijkt erop dat een verantwoordelijkheidsgeschil over de rug van de gebruikers uitgevochten wordt, terwijl alle partijen om het hardst roepen datzij dit proberen te voorkomen. De, al lang van te voren geplande, vervoersactie van de VSN op 8 november aanstaande kan, zuur genoeg, eigenlijk niet op een beter moment komen. Houd de site in de gaten voor nieuwe ontwikkelingen.
Traxx en WVG-vervoer II
Door: Liesbeth Rector
Kort geleden hebben wij op deze site bericht over de problemen met het Wvg-vervoer en Traxx. Het vorige artikel was echter niet helemaal compleet. In dit artikel een aanvulling en de laatste stand van zaken.