Langere wachttijden aan het eind van het jaar of verwezen worden naar een nieuwe arts in een ander ziekenhuis? Sommige zorgverzekeraars werken met 'omzetplafonds' waardoor u hiermee te maken kunt krijgen. Dit komt erop neer dat een ziekenhuis of andere gezondheidsinstelling een patiëntenstop kan instellen als zij vóór het einde van het jaar een vooraf besproken maximum bedrag gedeclareerd heeft. Ook kan het zijn dat zij patiënten doorverwijst naar collega’s buiten het eigen centrum.
Verspreiden van zorg
Omzetplafonds zorgen ervoor dat zorgverzekeraars de zorg en dus ook de kosten beter over de verschillende ziekenhuizen in Nederland kunnen verspreiden. Zie ook de website van de Nederlandse Zorgautoriteit voor meer informatie. Gelukkig kan veel reguliere zorg op meerdere locaties goed geregeld worden. Wees u er wel bewust van dat omzetplafonds bestaan. Op uw polisblad of op de website van uw zorgverzekeraar kunt u terugvinden of ook uw zorgverzekeraar hiermee werkt.
Spierziekte-expertisecentra
In tegenstelling tot veel reguliere zorg, is vervangende zorg van dezelfde kwaliteit niet zomaar geregeld als u onder behandeling bent in een expertisecentrum voor uw spierziekte. Deze spierziekte-expertisecentra maken altijd deel uit van een academisch ziekenhuis (umc). Daar moet u terecht blijven kunnen als dat nodig is, óók aan het einde van het jaar.
Heeft u het idee dat uw afspraak bij een spierziekte-expertisecentrum is uitgesteld of verzet als gevolg van een omzetplafond? Neem dan contact op met Spierziekten Nederland via mail(at)spierziekten.nl. Wellicht kunnen we een oplossing bieden.
Dichtbij als het kan
Veel spierziekte-expertisecentra kunnen ook van afstand adviseren. Als u wordt doorverwezen naar een regionale (fysio- of ergo)therapeut of een revalidatiecentrum dichtbij huis, betekent dit dus niet automatisch dat dit een kostenkwestie is. Uw arts kan u vertellen of regelmatig bezoek aan een expertisecentrum noodzakelijk is en zo ja, hoe vaak.